Wednesday, February 19, 2020

Persepsi mengenai perluasan fitnah yang berlaku dalam internet/media sosial.

Image result for logo polisas



DUA6022 KOMUNIKASI DAN PENYIARAN ISLAM

AHLI KUMPULAN  
SYARIFAH FATIN FARIHAH BINTI SYD MOHD NASIR
02DKA17F2013
NUR FARIZZA IDAYU BINTI MOHD NOOR
02DKA17F2007
NURUL NAJIHAH BINTI MOHD
02DKA17F2023
NOR SYAFIQAH BINTI MOHAMED ROZALI
02DKA17F2053

PENSYARAH : PN. RAZANA BT MOHD KASIM







PENDAHULUAN


Pada masa kini, isu fitnah bukan sahaja berbentuk percakapan antara dua pihak tetapi juga dalam bentuk penulisan sebagai contoh dalam komunukasi massa iaitu di dalam blog, facebook dan juga media sosial yang lain juga turut wujudnya fitnah. Fitnah juga merupakan satu perbuatan yang terkutuk dan sangat dicela oleh mana-mana agama. Firman Allah SWT yang bermaksud:



ʺWahai orang yang beriman, jika datang kepadamu seorang yang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpa sesuatu kaum dengan perkara tidak diigini, dengan sebab kejahilan kamu(mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lalukanʺ. (surah Al-Hujurat,ayat 6)



Firman ini memberi gambaran bahawa setiap kata-kata yang disampaikan perlu diteliti dan diselidik terlebih dahulu agar kebenarannya dapat dipastikan dan khabar tersebut tidak mengandungi unsur fitnah. Hal ini bagi mengelakkan kesan buruk yang akan menimpa  seseorang individu atau ahli masyarakat. Rasulullah S.A.W juga bersabda, Maksudnya: ʺTidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.ʺ
 Hadis Rasulullah S.A.W ini menunjukkan bahawa fitnah merupakan dosa yang sangat besar dan berat sehingga tidak dapat memasuki syurga. Oleh itu, Islam melarang dan mengharamkan dengan keras perbuatan fitnah. Hal ini kerana kesan fitnah adalah sangat buruk hingga memudaratkan seseorang individu, keluarga, masyarakat dan juga Negara.


 
  Prinsip-Prinsip Asas Undan-Undang Fitnah (Law Of Defamation)
Penggunaannya Di Malaysia




 Kebelakangan ini kes-kes fitnah (defamation) sering mendapat perhatian media massa. Oleh itu, rasanya agak sesuai juga jika blog ini menulis satu artikel ringkas mengenainya. Mana ada pembaca-pembaca yang telah membuat fitnah dan juga difitnah ingin mengetahui hak-hak dan tanggungan atau liability mereka dari segi undang-undang.Suka untuk kami jelaskan bahawa satu tuntutan di bawah undang-undang tort, fitnah ini bukan sahaja boleh diambil bagi fitnah-fitnah yang disampaikan di alam nyata atau penulisan di media-media konvensional.Malahan, keputusan-keputusan terbaru mahkamah Malaysia membenarkan mereka yang difitnah di media baru atau media cyber untuk mendapat ganti rugi bagi sebarang fitnah atau tohmahan yang dilemparkan disana juga.Sebelum kita melihat dengan lebih mandalam pemakaian undang-undang fitnah di Malaysia, elok juga kita mengenal pasti ʺApakah itu fitnah atau defamation?ʺ.Menurut kamus Oxford, A Concise Dictionary of Law, 2nd Edition, fitnah atau defamation adalah:ʺThe publication of a statement about a person that tends to lower his reputation in the opinion of right thinking members of the community or to make them shun or avoid him- Oxford, A Concise Dictionary of Law, 2nd EditionʺDalam kata lain, ia merujuk kepada penerbitan kenyataan (lisan atau bertulis) yang mengakibatkan reputasi seseorang itu jatuh di mata masyarakat. Contohnya: Jika A mengatakan B merogol C dan mengakibatkan B dipandang serong oleh masyarakat, maka kenyataan A itu boleh dianggap sesuatu fitnah, tertakluk kepada elemen-elemen yang digunakan di dalam undang-undang ini.








JENIS – JENIS FITNAH



Image result for jenis-jenis fitnah 




Dari segi bentuk UNDANG-UDANG:
Di dalam Akta Fitnah 1957, fitnah telah diklasifikasikan kepada dua bahagian :

              1)Libel. Sebarang penerbitan yang kekal yang ditujukan kepada mata. Kefitnahan juga boleh                          tergolong sebagai fitnah jenayah atau fitnah sivil. Fitnah jenayah diambil tindakan di
                            bawah Kanun Kesiksaan (Akta 574) dan fitnah sivil diambil tindakan di bawah Akta                          Kefitnahan 1957 (Safar, 2002).
        2)Slander. Fitnah ini berbentuk percakapan dan ia adalah jenis fitnah yang tidak kekal dan                                          ditujukan kepada telinga. Di Malaysia slander boleh dianggap sebagai satu jenayah di                                bawah Seksyen 499 Kanun Jenayah. Terdapat peruntukkan khas di mana terdapat jenis-                              jenis fitnah tidak perlu dibuktikan       seperti fitnah terhadap wanita (Seksyen 4 Akta                                 Fitnah), slander berkaitan reputasi rasmi, professional atau pemiagaan dan slander hak                               milik. 

    Agak penting mengenal pasti yang mana satu slander dan yang mana satu libel kerana undang-            undang mengenakan tanggungan berbeza terhadap kedua-duanya.
    Satu tuntutan bagi fitnah yang dilakukan secaras lander hanya boleh dibuat jika orang yang                menuntut (claimant) dapat menunjukkan kerugian khas (special damages, kecuali dalam kes-kes        tertentu).Tetapi dalam libel undang-undang menganggap kerugian telah dialami dan tuntutan boleh      dibuat apabila sahaja yang dituntut membuat fitnah secara libel.





PUNCA-PUNCA FITNAH

   1) Bahasa yang memiliki sifat ‘menunjuk’(showing) lebih daripada ‘memberitahu’(telling).
   2) Perbuatan dan cerminan perasaan seseorang.
   3) Keperibadian sesseorang yang mengangkut hal-hal seperti emosi,  luahan perasaan dan pendapat.
  4) Struktur bahasa yang mempunyai nilai sosiolinguistik yang dipengaruhi oleh unsur budaya,                 gender dan lain-lain.

BENTUK TINDAKAN FITNAH

    i. Fitnah Jenayah

              Tindakan di bawah Kanun Jenayah (Penal Code) Seksyen 499-502
              Secara amnya, melibatkan fitnah terhadap pegawai kerajaan dalam kapasiti rasminya atau                    seseorang yang mungkin boleh menjejaskan ketenteraman awam.
              Jika sabit kesalahan, penjara sehingga 2 tahun dan/atau denda.Tindakan di bawah Akta                        Hasutan 1948 (Sedition Act 1948).Hasutan dalam bentuk penerbitan yang menyebabkan                      kebencian atau mewujudkan kekacauan terhadap pemerintah atau kerajaan. Menimbulkan                    rasa tidak puas hati terhadap pemerintahan kerajaan.Menimbulkan perasaan benci di                            kalangan kaum di Malaysia. Jika sabit dengan kesalahan,denda tidak melebihi RM 5,000.00                dan atau penjara sehingga 3 tahun bagi kesalahan pertama dan untuk kesalahan seterusnya,                  penjara tidak melebihi 5 tahun. Tindakan hanya boleh dimulakan oleh kerajaan melalui                        Peguam Negara dan tidak melalui individu.


   ii)Fitnah Sivil

  •   Tindakan di bawah Akta Fitnah 1957 (Defamation Act)
  •  Tindakan dimulakan atas kapasiti persendirian.
  • Plaintif dalam kes memohon penghakiman dan ganti rugi.

                  

    Pihak yang terlibat
  • Plaintif mempunyai hak untuk menentukan defendan dalam kesnya.
  • Selalunya, dalam kes libel, pihak yang terlibat ialah penulis, editor, penerbit,pencetak, dan kadangkala penjual bahan bercetak tersebut.
  • Dalam kes yang melibatkan teknologi maklumat (IT) seperti e-mel, system pesanan ringkas (SMS) dan lain-lain, orang yang bertanggungjawab ialah penulis penyebar dan pembekal maklumat tersebut.


Bentuk Ganti Rugi dan Penghakiman

Ganti Rugi Khas – perkara ini perlu dibuktikan secara khusus oleh plaintif bahawa kerugian tersebut ditanggung. Butir-butir ganti rugi mesti diberikan.
Ganti Rugi Am – Mahkamah selalunya memutuskan perkara ini berdasarkan fakta kes
Ganti Rugi Teladan (Exemplary Damages) – harus dituntut secara khusus dan mahkamah hanya membenarkannya sekiranya mahu menghukum defendan.
Ganti Rugi Teruk (Aggravated Damages) – hanya dibenarkan jika kes fitnah tersebut amat serius.
Sekatan/halangan (Injunction) – ini bertujuan menghalang penerbitan atau pencetakan diteruskan pada masa akan datang.
Memohon Maaf Secara Terbuka – selalunya dalam kes libel, plaintif menuntut agar defendan memohon maaf dengan cara pengiklanan.




CONTOH FITNAH DI MALAYSIA
Antara fitnah di Malaysia adalah dari segi politik, perkauman, skandal, dan lain-lain.
Faktor ini menyebabkan kerosakkan akhlak dan buruk sangka terhadap individu mahupun perkauman.

Contoh contoh fitnah di keratan akhbar dan laman sosial.


Image result for contoh fitnah di keratan akhbar  

Image result for contoh fitnah di keratan akhbar 






Image result for contoh fitnah di keratan akhbar




                              

                                                       













 CARA-CARA RASULLAH UNTUK MENGHADAPI FITNAH DI MEDIA DALAM BENTUK ISLAM

Pertama, menghindari tuduhan yang bersifat prasangka adalah kewajiban pokok yang wajib ditunaikan kaum muslimin. Mereka -terutama para pemimpin- juga harus menyadari bahwa prasangka seperti itu menjadi pusat perhatian lawan maupun kawan. Karena itu, sedapat mungkin agar dapat menghindari tempat-tempat dan hal apa pun yang bisa menimbulkan prasangka buruk.

Kedua, jangan menerima isu begitu saja. Berita apa pun yang tidak diperkuat dengan bukti, harus ditolak oleh setiap Muslim. Sebagaimana difirmankan Allah Ta’ala dalam al Qur’anul Karim, “Mengapa mereka (yang menuduh itu) tidak mendatangkan empat orang saksi atas berita bohong itu? Oleh karena mereka tidak mendatangkan saksi-saksi maka mereka itulah di sisi Allah adalah pendusta.” (QS. An Nur, 24:13)

Ketiga, menimbang secara cermat dalam menilai benar-tidaknya suatu isu. Caranya dengan membandingkan isu yang berkembang dengan kenyataan ada pada diri anda sendiri. Dengan demikian, pastilah Anda akan tetap memercayai teman Anda itu seperti halnya memercayai diri Anda sendiri. Cara menimbang seperti itu diakui dan dipuji oleh Al Qur’anul Karim, yaitu berkenaan dengan suatu perbincangan antara Abu Ayyub Al Anshari dengan istrinya, Ummu Ayub Ra. Wanita itu berkata,
”Tidaklah kamu mendengar apa yang dikatakan orang mengenai Aisyah?”
“Ya, tapi itu bohong,” jawab si suami, “Apakah kamu melakukannya juga, hai ummu Ayyub?”
“Tidak, demi Allah,”kata si istri, “Mengapa aku harus meniru orang-orang itu?”
“Abu Ayyub menegaskan, “Demi Allah, Aisyah itu lebih baik darimu.” (Ibnu Hisyam, (As Sirah An Nabawiyah, II/303).

Keempat, jangan sekali-kali membiarkan hawa nafsu ikut campur dan berperan dalam tersebarnya kabar bohong. Karena memperturutkan hawa nafsu, sama saja kita menjerumuskan diri kita ke dalam lembah kesesatan. Seperti perkataan Zainab, istri Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Al Muqrizi tentang dialog yang dilakukannya dengan Rasulullah SAW, di mana istri yang baik budi itu mengatakan kepada suaminya, “Terpeliharalah kiranya pendengaranku dan penglihatanku. Aku tidak melihat pada Aisyah kecuali yang baik-baik saja. Demi Allah, aku tak pernah mengajaknya bicara dan aku memang benar-benar mendiamkannya, tetapi aku hanya mengatakan yang benar.” (Al Muqrizi, Imta’ul Asma’ 1/208). Padahal pada saat itu antara Zainab dan Aisyah sering terjadi perlombaan untuk menarik hati Rasulullah. Namun hal itu tak lantas membuat Zainab iri hati dan memperturutkan hawa nafsunya dengan menjelek-jelekkan Aisyah.

Kelima, janganlah membalas berita bohong dengan berita bohong yang lain dan janganlah membalas isu yang dusta dengan isu lain yang serupa. Hendaklah pula orang yang diisukan itu
mampu menahan diri. Maksudnya, jangan membiarkan lidahnya berbicara yang melanggar kehormatan orang lain, sekalipun orang lain itu telah menganiaya dirinya, sampai terbukti dirinya benar dan tidak bersalah. Inilah sikap yang sangat penting, yang kita serukan kepada siapa pun yang sedang terkena isu.

Keenam, sikap terakhir yang dapat kita simpulkan dari peristiwa haditsul-ifki ialah menghukum orang-orang yang terpedaya yang terlibat dalam penyebaran fitnah.





Kesimpulan

Konklusinya, setiap negara di dunia mempunyai pendirian dan langkah-langkah yang tertentu bagi menangani masalah jenayah siber ini. Begitu juga di Malaysia, kerajaan telah mengambil langkah-langkah tersendiri bagi menangani perluasan fitnah yang sedang berlaku dalam internet atau laman sosial. Ada di antara rakyat Malaysia yang sering mempersoalkan kebebasan-kebebasan yang mereka fikir wajar mereka perolehi supaya idea dan akal fikiran boleh diluahkan tanpa rasa bersalah. Walaupun kerajaan bersifat terbuka, ia tidak seharusnya disalahgunakan sehingga mendatangkan kekecohan atau kecederaan kepada pihak lain. Rakyat perlu sedar bahawa mereka masih lagi tertakluk kepada undang-undang yang telah ditetapkan.
Namun begitu, fitnah juga dinyatakan dengan jelas dalam Al-Quran dan juga sabda-sabda Nabi Muhammad S.A.W. sebagai satu perkara yang amat berbahaya kepada umat Islam khususnya. Siksaan yang dijanjikan Allah terhadap golongan yang memfitnah adalah sangat berat dan mereka tidak akan terlepas dengan mudah lebih-lebih lagi di akhirat. Islam juga telah menggariskan beberapa panduan yang khusus bagi memastikan umatnya tidak keliru dengan kebebasan bersuara yang dianjurkan sehingga boleh mengakibatkan fitnah. Seperti yang dijelaskan pada awal perbincangan, fitnah itu merupakan satu tindakan yang boleh mendatangkan siksa dan bencana kepada golongan yang difitnah itu sendiri. Islam juga tidak menghadkan fitnah itu hanya sekadar perkataan yang keluar dari mulut sahaja tetapi tafsirannya sangat luas dan penekanan diberikan kepada ‘perkataan’, tidak kira medium apa yang digunakan untuk mengeluarkan kata-kata berunsur fitnah itu. Lalu, hukuman yang sama terhadap pemfitnah boleh dikenakan kepada pemfitnah siber juga.
Selain itu, individu juga harus sedar bahawa kebijaksanaan dalam menggunakan Internet semasa memberikan pendapat dan buah fikiran adalah amat penting. Biarpun Internet berupaya menjadi penghubung dan medium dalam penyampaian sesuatu pengetahuan dan maklumat, rakyat perlu peka dengan perkara-perkara sensitive yang perlu dipelihara agar keharmonian sejagat dapat dikekalkan.

Di samping itu, kebebasan bersuara ada dinyatakan dengan jelas dalam Perlembagaan Persekutuan. Kebebasan bersuara yang dibenarkan oleh kerajaan adalah kebebasan bersuara yang tidak melanggar garis panduandan hak-hak yang diperuntukkan oleh Perlembagaan. Justeru tidak wujud persoalan bahawa kebebasan bersuara perlulah diamalkan secara ekstrem dan tanpa kawalan.
Seterusnya, banyak pihak yang mempersoalkan kepentingan untuk mewujudkan satu undang-undang yang baru dalam mengekang kejadian Fitnah Siber seperti yang dilakukan di negara-negara lain. Sehingga kini akta yang ditubuhkan masih lagi memadai dan mampu menangani masalah gejala fitnah di Malaysia. Seperti yang dinyatakan oleh bekas Menteri Tenaga, Komunikasi dan Multimedia, Datuk Amar Leo Moggie, bahawa undang-undang siber di Malaysia bersifat terbuka dan ia boleh diubah mengikut kesesuaian masa. Hakikatnya, undang-undang ini boleh diubah dari semasa ke semasa bagi menyesuaikannya dengan perkembangan teknologi komunikasi di negara ini.

Akhir sekali, dalam usaha pembangunan e-Malaysia, setiap individu haruslah lebih peka dengan perancangan yang dibuat oleh kerajaan dalam usaha merealisasikan Wawasan 2020. Dalam mewujudkan masyarakat “minda kelas pertama”, masyarakat haruslah mengetahui keburukan yang bakal menimpa sekiranya gejala fitnah siber ini menjadi satu bentuk penyakit yang serius di dalam masyarakat. Segala ucapan ataupun luahan hati haruslah disampaikan secara bijak dan teknologi maklumat bukannya satu bentuk landasan yang membolehkan kita melakukan apa sahaja bentuk kesalahan maya yang dianggap sebagai satu kesalahan remeh dan ringan.
  











No comments:

Post a Comment

Persepsi mengenai perluasan fitnah yang berlaku dalam internet/media sosial.

DUA6022 KOMUNIKASI DAN PENYIARAN ISLAM AHLI KUMPULAN   SYARIFAH FATIN FARIHAH BINTI SYD MOHD NASIR 02DKA17F2...